joi, 28 ianuarie 2010

Un adevar simplu

Cand cineva se poarta gresit cu mine, asta imi da dreptul sa ma razbun. Ceea ce este normal probabil, toti oamenii vor sa fie compensati pentru suferinta ce le este cauzata. E, problema e ca eu nu consider responsabila doar persoana care efectiv a calcat pe bec. Nu, de vina sunt si parintii pentru ca nu au stiut sa o creasca mai bine, de vin sunt prietenii pentru ca nu au stiut sa ii transmita valori morale. Rezultatul? Am voie sa le fac orice, doar pentru ca au avut proasta inspiratie sa se asocieze cu persoana gresita.
In experienta mea, pedepsele indreptate impotriva initiatorului nu au avut nici un efect pentru ca nu au invatat nimic din asta. Si cred ca realitatea sustine empiric acest mod de gandire, ia sa ne uitam la cati criminali recidiveaza dupa o condamnare la inchisoare, exceptie desigur cei pe viata sau condamnatii la moarte.
Ok, atunci mi-a venit mie ideea, daca lor nu le pasa de ce consecinta indura si ca se intorc in inchisoare, poate i-ar interesa mai mult daca ei ar fi lasati liberi si parintii le-ar fi trimisi sa serveasca timpul la care sunt condamnati in locul lor. Sau copiii lor, sau orice alta persoana care conteaza, sotul sau sotia.
Sa vedem atunci cat de intelegatori si superiori mai sunt cei care se asocieaza cu criminalii, stiind ca exista riscul sa ispaseasca pedeapsa acestora. Unii dintre ei poate ar proceda altfel daca ar sti tot adevarul despre ce persoana au langa.
O astfel de reforma in sistemul de justitie sigur ar scadea drastic nivelul criminalitatii, pentru ca pedepsele ar actiona ca un deterent din cauza ca nu ar afecta persoana ce comite fapta, ci persoanele care conteaza pentru aceasta.
Revenind, pe aceasta idee, eu am voie sa exercit ce retributie consider echivalenta asupra oricui consider ca ar fi o tinta ce transmite un mesaj indeajuns de clar. Si probabil ca voi face asta, cand mi se va oferi ocazia.
Nu trebuie sa fac mare lucru, timpul imi va asigura mijloacele necesare, si parafrazand o replica interesanta nu trebuie sa pedepsesc eu, e de ajuns sa nu salvez. Nu sunt deloc obligat sa fac asta, sa ma deranjez sa intervin eu.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu