duminică, 6 ianuarie 2008

Promotii de sarbatori

In comertul online romanesc sunt la mare concurenta mai multe magazine, cele mai cunoscute dintre ele pentru IT fiind Emag si PcGarage.

Emag a reusit sa aiba proasta idee a promotiilor cu ceas, cateva produse cu un pret promotional dar numai timp de o ora. Dupa care se anuntat din ce categorii de produse va fi urmatoarea promotie. De ce a fost idee proasta? Mai multe motive:
  • clientul are nevoie sa stie un pret clar, nu sa aiba discutii la factura ca a fost inainte sau dupa promotie si ca se aplica sau nu pretul
  • clientul are nevoie de ceva sigur, nu sa dea comanda, sa plateasca cu cardul si pe urma sa afle ca nu mai e in stoc
  • promotiile au fost prost facute intrucat succesul lor a fost foarte limitat, stocul afisat a aratat clar asta
  • promotiile s-au repetat, la aceleasi produse aceleasi discounturi in zile diferite, o promotie care se tot repeta nu mai are nimic deosebit si nu intereseaza pe nimeni
  • promotiile nu se face pe o ora, eu am incercat in mod intentionat sa urmaresc cat mai multe, dar nu am putut face asta de sarbatori pentru ca am avut si altceva mai important de facut decat sa pierd timpul pe un website
  • implementarea tehnica s-a facut prost, diferentele dintre pretul normal si cel promotional erau calculate gresit, pretul promotional a fost mai mare decat cel normal
  • promotii de pret si promotii in banner-ul central de pe prima lor pagina, prea multa informatie pentru client, ceea ce face promotiile mai greu de urmarit si reduce efectul lor.
  • produsele pentru promotie au fost alese aiurea, nu e nimeni interesat sa ia de sarbatori multifunctionale in cantitati mari, DSLR-urile au un public tinta mic, software si jocuri nu ia mineni decat piratate de pe net
In general este o idee proasta sa faci promotii pe baza de pret cand exista Altex, Carrefour, Real si alte lanturi care fac acelasi lucru. Promotii bine facute erau camera foto + card gratis, LCD-TV+DVD player de DIVX, DVD player+film pe DVD, laptop+1GB SO-DIMM in plus, laptop+varii accesorii, sisteme de sunet+CD colinde cantate de Hrusca, telefon mobil+card de care merge la el, telefon mobil+cartela valorica de vreun fel. Si multe altele, la astea m-am gandit eu in jumatate de minut. Un singur produs gratuit ajunge, mai multe e prea mare rasfatul si incepe sa fie prea greu de urmarit de client.
Sigur ca exista argumentul ca la unele produse s-a epuizat stocul promotional. La cate dintre ele si care? In afara de un sistem de navigare cam antic dar oferit la un pret foarte bun nu am vazut nici un alt produs cu stoc epuizat. Si acel GPS era probabil in stocul lor de niste ani si au zis sa le marite alea cateva bucati care mai erau. De fapt nu am vazut nici un produs care sa aiba stoc epuizat macar 10%.
Vanzari foarte mari au avut precis, dar sunt convins ca nu la produsele in promotiile de o ora, ci la produsele din promotiile din banner. Pentru ca in banner produsul se vede mult mai bine decat in marginea paginii unde nu ii apare nici macar numele intreg. Daca inlocuiau produsele din banner cu cele din promotiile de pret atunci aveau chiar o vizibilitate buna.
Si desigur bonus puncte pentru Emag pentru nepublicarea comentariului meu pe blog-ul lor despre greselile tehnice in cadrul promotiilor. Per total promotiile Emag am reusit sa le ignor usor, nici una nu a reusit sa ma faca sa cheltui banii.

PcGarage au stat in banca lor, au facut ce au stiut ei mai bine. Un produs pe zi la un pret mai bun. Genul asta de promotie il inteleg mult mai bine, este usor de urmarit pentru mine ca client dar si pentru ei ca firma. E fara constatari de genul "da' stai, la ce ora a fost comanda? la ce pret il facturez?" "comanda mea a fost intai, eu iau ultimul de pe stoc sa il dau clientului". Au ales produse strict pentru PC-uri, au avut preturi ok la ele. Iar la unele chiar a fost greu sa rezist, dar iau eu alta data hard disk si memorie cand chiar am nevoie. Ce nu mi-a placut la PcGarage:
  • felul cum au plimbat pretul la Intel Q6600, pretul unui produs aflat in pagina de promotii nu ar trebui sa se miste sus-jos mai ceva ca un yo-yo
  • preturile lor promotionale facute din topor, pretul produsului cu .99 in coada cand sau termini pretul cu 9 curat cand e peste 100RON sau .9 cand e sub
Si povestea aia de pe blog-ul lor? Adica dupa ce ca te fura unul din angajati, mai pui si asta pe blog ca sa intrebi ce sa faci. Un faux pas colosal pentru ca daca tot ai fost prost si te-a furat, nu trebuie sa fii si fudul sa te lauzi cu asta si nici de-a dreptul slab de minte sa intrebi ce sa faci.

Tot scriind mi-am adus aminte si de Ghelir. Care magazin online a inceput bine si chiar a ajuns sa fie copiat de PcGarage cu promotiile de o zi, iar Emag au crezut ca imbunatatesc daca fac promotii de o ora. Doar ca acum Ghelir a inceput sa ofere produse refurbished, produse fara cutie samd. Plus ca sunt niste ciurucuri in de no name-uri din ce in ce mai des. Daca clientul vrea sa ia niste chinezarii sau turcisme existe IDM si altele asemenea. Cum e posibil sa vrei sa fii un magazin serios dar sa te apuci sa vinzi practic produse second hand?

Ca sa nu fiu complet pesimist, cum stiu ca am defectul, trebuie sa apreciez faptul ca macar au incercat sa faca ceva deosebit cu care sa miste pe piata.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu